bildanalys

 

Teknik:

Detta är ett foto på en tonårstjej som ligger död på en gata. Det är väldigt tragisk bild. Bilden är tänkt att användas i ett reportage.

Det är Paul Hansen som har tagit bilden.

Bilden är tagen på Haiti i sammanhanget med Haiti katastrofen . Fabianne, tjejen på fotot, blev skjuten av polisen när de sköt vilt i luften. På grund av att det var folk som plundrade huvudstaden Port-au-Prince. Paul som har tagit bilden fick lov av familjen att publicera fotot . Utan deras medgivande hade det inte gått.

Bilden är relativt ljus men ljuset fokuserar på tjejen och runt om henne.

Den är tagen uppifrån och vinklad neråt och på lite på avstånd. Det gör så att man ser allt tydligt på bilden och får med allt.

Bilden är retuscherad.

Innehåll:

Bilden föreställer en tjej som ligger död och flera fotgrafer som står och tar kort på henne.

Det jag först lägger märke till är tjejen som ligger död och alla som står och tar kort på henne.  Det som bilden fokuserar mest på är fabianne och fotgraferna. Detaljer som jag lägger märke till är hur det ser ut i bakgrunden hur allt ser så tomt och förstört ut.  Vet inte vad jag tycker är mindre iögonfallande. Jag tycker det är en väldigt enkel bild men som ändå är berörande. Jag tycker det är en väldigt hemsk bild och jag kan inte fatta att man inte blir berörd när man sitter oh tar kort på en död tonårstjej utan sitter och ler. Just att han sitter och ler gör mig lite arg.

I bakgrunden så är det lite befolkning som är vid några hus. I kanterna så är det inte så mycket utan mest betong.

Personer i bilden är tjejen och fotograferna och befolkningen som är vid husen. Det är även något som liknar tavlor som tjejen håller i.

De flesta är män i blandade åldrar och även tjejen som är 15 år.

De flesta personerna är i mitten av fotot.

De flesta männen är klädda i jeans och tröja. Men tjejen har på sig en rosa kjol och ett vitt linne och ett rosa topp.

Tjejen i bilden får mest plats på bilden men fotograferna får även mycket plats. De som får lite mindre plats är dom i bakgrunden men dom ska inte ha så mycket plats.

Jag kan inte hitta några tecken i bilden men bilden själv har en stor betydelse.

Värdering:

Jag tänker att fotograferna är respektlösa mot tjejen och hennes familj.

Stämningen på bilden är ganska så deprimerande och sorgsen.

Jag tror inte fotgraferna känner så mycket. Dom vill nog bara ha en bra bild och det är det ända dom tänker på. De bryr sig nog inte om tjejen eller hennes familj.

Det kommer säkert inte hända så mycket mer utan familjen kommer att bära bort flickan från platsen.

Sinneintryck som jag får är att det luktar inte så trevligt där och det låter väldigt mycket. Det är folk som sörjer samtidigt som dom håller på att röjer undan. Och men hör hur fotgraferna tar sina kort.

// elin


Kommentarer
Postat av: Miriam Larsson

Du har rättat till det bra, Elin! Men det är några saker fortfarande:

"Fabianne tjejen på fotot blev skuten utav polisen när de sköt vilt i luften".

"Vet inte vad jag tycker är mindre iögonfallande tycker det är en väldigt enkel bild men som ändå är berörande".

"De flesta menen är kläda i jeans och tröja".

"Jag tror inte fotgraferna känner så mycket dom vill nog bara ha en bra bild..."

"... det låter väldigt mycket det är folk som sörjer samtidigt som dom håller på att röjer undan".



Se om du SJÄLV kan hitta misstagen i meningarna. Berätta för mig på lektionen.

2012-03-08 @ 16:02:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0