berättarpespektiv- Ann-Marie

Uppgift 1 Från hennes pespektiv

Sofia hade cirka femton minuters promenad hem från skolan, mest på väl trafikerade gator. Men hon var också tvungen att gå genom Wasaparken, en del där just inga människor passerade och där de stora träden skymde all insyn från gatan. Just där hände det. Martin stod framför henne och spärrade vägen. Där var han mitt framför mig. Kan ni fatta? jag har alltid varit kär i honom vi har gått i samma klass sedan första klass och nu går vi i nian. Han har aldrig lagt märke till mig men det vill hon att han ska göra. Hon blir faktisk lite avundsjuk när han var tillsammans med Sanna. Men nu är han singel tror hon. Vad ska hon säga till honom? Hon tänker och tänker men det ända som kommer ut ur hennes mun är vad söt du är. Hon kan inte fatta att hon sa så.. Han bara skrattade till lite och sa tack du är också söt. Han frågade vad hon skulle göra idag. Hon sa bara att hon inte hade något planerat men det hade hon. Hon ljug för att bara få träffa honom. Hon skulle träffa Andrea. Hennes bästa vän som hon har känt sedan lekis. Men hon var bara tvungen att säga att hon inte hade planerat något för det var hennes ända chans. Så sa han om hon ville hänga med honom till centrum och ta en fika. Och hon tackade ja. Men var tvungen att gå hem för att byta om, lämna min väska och ringa till Andrea och säga att hon skulle träffa Martin. Min själsfrälse. Så han hängde med mig hem. Han träffade min mamma. Hon hade aldrig tagit med en kille hem. Så hon viste att när hon kommer hem efter våran dejt så kommer hon säkert att få ett förhör av min mamma och mina syskon. På väg ner till centrum så stöte vi på han bästa vän Johannes och hans tjej Vanessa. De hängde med oss till cafet men de sa att de var tvungna att gå. Så där var vi ensama igen. Det var en trevlig stund. Hon fick reda på lite saker om honom som att han gillar fotboll och kampsport. Och han fick reda på lite saker om henne. Vi fortsatte hem till honom ingen var där vi var helt själva. Vi såg på en film och så började vi hångla lite. Ååh! Hon hade längtat efter denna stund. Sedan var vi i rummuet och så hade vi sex. Allt kändes jättebra tills andra dagen då hon vaknade i hans säng och ingen var där. Vad hade hon gjort? Vad skulle hon göra nu då? Hur kunde hon vara så dum? Det var dem tankarna som snurrade i hunudet. Han hade bara lurat henne. Han ville bara ha sex med henne men inget mer. Hon kände sig smutsig. Hon gick hem och duschade ingen var hemma så det var bra. Bytte kläder och gick till skolan. Alla tittade på henne och fnittrade. Alla viste vad som hade hänt. Han gav mig en kram och så du var as dålig i sängen och skrattade och sedan var han borta. Hon sprang hem. Hon ville bara gömma sig. Hon tog sin mammas sömntabletter och stoppade alla i munnen sedan var allting helt svart..

Uppgift 2 Från hans perspektiv

Martin viste att Sofia var kär i honom sedan första klass. Så hans vänner utmanade honom att försöka få henne i sägen. De viste att hennes promenad hem skulle ta en kvart så han stod mitt framför henne och spärrade vägen. Han har aldrig gillat henne så.. Han ville bara få uppmärksamhet. Han frågade henne vad hon skulle göra om hon hade några planer men det hade hon inte.Hon sa het rakt ut vad söt du är. Och han svarade tack du med. Så han frågade om hon ville gå och ta en  fika i centrum. Men hon var tvungen att gå hem och byta om först. Så han hängde med. Nej han vill igentligen inte gå hem till henne för då är han tvungen att träffa hennes päron. Men han gjorde det ialafall. Han sa bara hej till hennes mamma. Sedan gick vi ner till centrum och satte oss vid ett fik. Hans bästa vän kom förbi med hans tjej och ville titta om det var sant att han hade tagit med henne. Han bästa vän sa fortsätt så och sedan gick han. Vad håller han på med ? Men fortsatte ändå. Vi gick hem till mig för igen var hemma och tittade på en film sedan så började vi att hångla. Och så hade vi sex hon somnade kvar i min säng. Han ringde sin bästa vän och sa att de hade haft sex och nu så sover hon. Han sa vad bra jag hämtar dig om tio minuter. Ok. Jag såg henne sova så lugnt och skönt. Vad har han gjort? Hon kommer bli så förstöd men han vågade inte säga nej till hans vänner. Hans bästa vän kom och sedan var vi borta. Andra dagen så var det skola så hade någon av mina vänner sagt vad som hade hänt för hela skolan. När vi ser henne komma så ser hon helt förstöd ut och så går jag fram till henne och ger henne en kram och säger vad dålig du var i sängen. Skrattade och gick där i från. Ååh vad taskig han kände sig. Han önksade att han aldrig hade gått med på detta. Han hade faktiskt fått lite känslor i henne. Några dagar hade gått och Sofia hade inte kommit alla undrade vart hon var. Och då så kom hennes mamma in i klassrummet och säger att Sofia ligger i koma efter att hon hade tagit massa sömntabletter. Hon hade med sig ett brev som hon ville läsa upp. Och där stod det:
Tack för den underbaraste dagen i hennes liv med den Martin som hon var kär i. Hon hoppas att ni är glada för att ni gjorde hennes liv så hemskt. Och ni behöver inte träffa henne längre. Men en sak hoppas ni inte gör om detta på en annan tjej. Ni ska skämmas. P.S Hon älskar sin familj och var inte ledsna. Hon älskar er! 
Där faller en tår från hans kinder han försöker göra så att ingen ser. Vi samlades och ingen kunde fatta vad som hade hänt. Alla var ledsna och ville ville besöka henne på sjukhuset och det gjorde vi. Vi köpte en buket blommor och sa förlåt. Sofa vi hoppas om du skulle kunna förlåta oss. Vi skojade bara..

Uppgift 3
 
Alternativ A: " Han kunde inte förstå att han faktiskt gjorde det ingen annan hade vågat". Det är från Olivers synvinkel. Det är HAN/HON Form, tredje peron
Alternativ B: "förståndaren bjöd tysnad." Det är från förståndarens synvinkel.
Alternativ C: "Till slut såg de oliver resa sig,gå fram till förståndaren och säga" Det är från pojkarnas synvinkel.
Alternativ D: " Jag hade nog aldrig kommit ut ifrån fattighuset om jag inte hade en riktig nitlott" Det är från Olivers synvinkel. Det är första peron, Jag form

Av annmarie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0